Kledingwinkels: in Harderwijk zijn er meer dan genoeg. Een grote keten wordt vanuit één organisatie gerund en heeft vaak ook een online winkel en reserves, maar hoe gaat het met de kleinere ondernemers? Wij vragen het aan Laury van Borselen, eigenaresse van Laubella Fashion & Styling in Harderwijk.

De boetiek van Laubella is gevestigd in de Smeepoortstraat in het centrum van Harderwijk. “Wij zijn een beetje het buitenbeentje”, vertelt Laury lachend. ”We zitten net niet in de doorlooproute van de winkelstraat en de gratis parkeerplaatsen aan onze kant worden ook niet goed aangegeven. Best een gemiste kans, want in onze authentieke straat vind je allemaal bevlogen en gepassioneerde ondernemers”. Laury heeft sinds 2018 een knusse fashionboetiek waar je naast kleding ook terecht kunt voor schoenen en accessoires.

80 uur per week

“Er komt veel kijken bij het runnen van een winkel. Marketing, inkoop, verkoop, administratie, social media, winkelpresentatie en het allerbelangrijkste: de klanten de perfecte shopbeleving bieden. Wij werken niet alleen tijdens openingstijden, maar verzorgen na sluitingstijd verschillende shopping experiences die in de avonduren geboekt kunnen worden. We zijn met z’n tweeën, dus je kunt je voorstellen dat we aardig wat uren maken in de week. Soms hoor ik wel eens om mij heen – nou met Laubella gaat het wel goed – dat klopt deels wel, maar we moeten enorm hard werken om te blijven staan”.

Damesmode Harderwijk
Overleven de in modebranche

Blijven schakelen

De afgelopen jaren is het voor veel ondernemers erg onstuimig geweest en we zijn dan ook benieuwd hoe Laubella dit doorstaan heeft.

“Met nog harder werken”, zegt Laury toch wel met een zorgelijke toon. “Tijdens de coronacrisis merkte ik dat mijn winkel alleen niet voldoende was, ik moest ook online. De uitdaging van een stenen winkel waar ik zo voor sta, stond ineens op het spel. Mijn kijk en visie moest ik veranderen om in business te blijven. Online is iets wat ik absoluut niet wilde, want ik houd van persoonlijk contact met mijn klanten, maar ik had geen keus. Daarnaast was het belangrijk om te denken in mogelijkheden en te blijven schakelen. Dit is nu nog steeds het geval, want de rust is nog lang niet terug. Ik merk nu dat mijn klanten de webshop als shop window gebruiken, maar het liefst toch langskomen in de winkel, wat ik ontzettend fijn vind”.

Uniek en kwaliteit

Volgens Laury zijn uniek zijn en kwaliteit leveren dé factoren die een zaak maken of breken. “Mensen die mij kennen weten dat ik gepassioneerd en energiek ben. Ik leef voor fashion en styling. Deze stenen winkel is een spiegel van wie ik ben. Dit voelen mijn klanten ook wanneer ze bij mij komen. Ik ben dan ook erg blij en dankbaar met de vaste klantenkring die ik opgebouwd heb. Ik heb niet alleen veel kennis over de materialen, pasvormen en schoenen, maar ook hoe je dit combineert tot de perfecte look. Ik kijk altijd wat bij iemand past en niet wat ik persoonlijk leuk vind. Ik sta 100% achter de merken die ik vertegenwoordig, omdat ik deze zelf kritisch selecteer. Ik ken mijn klanten en kan ze daardoor optimaal van dienst zijn. Ik houd ook enorm van gezelligheid en drink graag een kopje thee met ze”. Als we Laury vragen wat ze het meest geleerd heeft van deze crisis, antwoordt ze: “dat je vooruit moet blijven kijken en je visie en missie moet kunnen bijstellen, zodat je kunt overleven en innoveren. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe kansen, want stilstaan is geen optie. Als het iets met je doet, dan doet het ertoe”, sluit Laury af.